Kehonhuolto

Tällä sivulta löydät tietoa Kehonhuolto Workshopeista sekä Työkalupakki kehonhuoltoon -tuntikokonaisuudesta (alimpana).

Tieto faskian ja hermoston toiminnasta muuttaa liikunnan ohjausta ja terapiaa kovaa vauhtia. Haluan itsekin olla mukana näissä tärkeissä talkoissa ja välittää kehonhuoltovalmennusteni kautta tietoa sekä ennen kaikkea käytännön taitoja oman kehon huoltamiseen ja toimintakunnon parantamiseen.

Faktaa on, että aivan liian moni kärsii jonkinasteisista tuki- ja liikuntaelinsairauksista. Ongelmia on yhtä lailla niin nuorilla kuin vanhoilla, liikkumattomilla kuin urheilevillakin.

Syitä on luonnollisesti monia, mutta vuosikymmenten saatossa, perus fyysisyyden ja arkiliikkumisen väheneminen sekä istumisen lisääntyminen jumittaa kroppamme. Toisessa ääripäässä on kovien treenimuotojen suosiminen ja niiden jumisella kropalla toteuttaminen, joka ymmärrettävästi lisää riskiä loukkaantumisille.

Liikunnan harrastaminen on Suomessa tänä päivänä suositumpaa kuin koskaan ennen, mutta samalla perusaktiivisuus on alhaisimmillaan. Tässä on suuri ristiriita. Tunnin jumppa päivässä ei riitä korvaamaan päivän muutoin passiivista olemista.

Kehonhuolto Workshop
– Liikkuvuus, Toiminnallisuus ja Välineet

Kehonhuolto Workshopissa opit miten pystyt itse säännöllisesti harjoituksia tekemällä ehkäisemään ja parantamaan kipuja ja jumeja, kehittämään liikkuvuutta sekä kehon kontrollia ja näin parantamaan yleistä terveyttä ja suorituskykyä. Kyse ei ole hokkuspokkuksista tai kikkakolmosista vaan niin kuin mikä tahansa muukin treeni, myös kehonhuolto ja liikkuvuusharjoittelu vaatii säännöllisyyttä.

Opit erilaisia tekniikoita niin toiminnallisiin liikkuvuusharjoitteisiin kuin välineiden käyttöön, sillä on tärkeää ja hyödyllistä tietää minkälainen tekniikka sopii mihinkin tilanteeseen ja ennen kaikkea, mikä sopii Sinulle!

Rullauksen ei tule sattua, mutta toisaalta, rullan tulee olla tarpeeksi kova, jotta se tehoaa myös syvempiin kalvokerroksiin. Opit myös Qua-Sha krapan ja faskiapallon käyttötavat ja hyödyt. Niillä pääsee pureutumaan sinne mihin rullalla ei pääse.

Kurssilla huomaat eron kropassasi heti, sillä skannaamme ja huollamme omat kroppamme varpaista päähän. Avataan keho tilaan, jossa sen luonnollisesti kuuluisi olla.

Kurssi sopii

  • istumatyöntekijöille
  • kuntoilijoille, urheilijoille
  • kehon toimintakunnon parantamisesta kiinnostuneille

Kurssilla keskitytään käytännön harjoituksiin, mutta saat myös

  • nykyaikaista tietoa faskiasta ja hermostosta
  • miten pitää faskia elastisena ja sitä kautta kroppa terveenä
  • tietoa säännöllisen harjoittelun ja aktiivisen palautumisen merkityksestä

Lisäksi saat

  • tietoa ja kokemusta erilaisista rullista – löydä itsellesi sopiva!
  • turvalliset välinetekniikat rullailun, faskiapallon sekä Qua-Sha krapan käyttöön
  • dynaamisia liikkuvuusliikkeitä istumisen vastapainoksi ja treenaamisen tueksi

Kurssin jälkeen saat yhteenvedon käydyistä tekniikoista ja asioista.

Myös erikseen tilattuna 1,5-3h ryhmätilaisuuksiin. Tilaa yritykselle (tyhy/tyky), joukkueelle, seuralle tai omalle treeni/kaveriporukalle, illanviettoihin yms.

Kysy lisää fitstop.alruusunen@gmail.com / 0443300966. 

 

Työkalupakki kehonhuoltoon

Tämä syys-marraskuun 2019 aikana toteutettava neljän kerran (4×1,5h) liikkuvuuteen, kropan toimintakuntoon ja kehonhuoltoon painottuva kokonaisuus antaa kattavasti työkaluja ja oppia pitämään itse parasta huolta omasta kehosta. Voit osallistua kaikkiin neljään kertaan tai vain yksittäisille tunneille. Treeniaiheet alempana.

Kokonaisuus eteenee loogisessa järjestyksessä, lisäten oppia opin päälle. Jokaisella kerralla on aina hieman eri vinkkelistä tarkasteltuna liikettä ja kehonhuoltoa sekä lyhyitä mielen harjoituksia läsnäoloon ja rentoutumiseen liittyen.

Löydä sinun kropallesi sopivat liikkeet ja tekniikat! Tämä on tärkeää, sillä me olemme yksilöitä tämänkin asian suhteen!

Syksyn tuntien jälkeen osaat kuunnella omaa kroppaasi paremmin ja pitää siitä siten myös parempaa huolta. Opit myös rauhoittumisen ja rentoutumisen taitoja. Keskivartalon lihaksistoon ja ryhtiin on luvassa kehitystä myös, kun otat opit säännölliseen käyttöön!

Kyseessä käytännön treeniä teoriatiedolla höystettynä, jotta myös ymmärrät miksi tehdään sitä mitä tehdään. On järkevää opetella miten voi itse vaikuttaa oman kroppansa toimintakuntoon ja jumeihin ja miten ennaltaehkäistä niitä itse. Tämä työkalupakki antaa työkaluja siihen. On tärkeää myös tietää milloin omat keinot eivät riitä ja on syytä hakeutua ammattilaisten hoitoon, jottei ongelmat pitkity ja kasva.

Paikka: Pirkkalan koulun liikuntasali, Rantalankatu 1, Harjavalta
Aika: 4 torstaita 12.9. / 10.10. / 31.10. / 21.11.  klo 18-19.30
Varustus: ota mukaan alusta, juomapullo sekä rennot vaatteet

TO 12.9.
Oman kehon toimintakunnon skannausta ja testausta helpoin testiliikkein + liikkuvuusliikesarja. Todenna liikkeen vaikutus!

TO 10.10.
Faskialinjojen aktivointi & keskivartalon tuki – opi käyttämään ja suojelemaan kroppaasi!

TO 31.10.
Kehonhuoltovälineet apuna kehonhuollossa ja itsehoidossa / jalat, lantio, alaselkä – Kehonhuoltovälineitä lainattavissa ja hankittavissa edullisesti. Ilmoita etukäteen jos tarve lainata rulla.

TO 21.11.
Kehonhuoltovälineet apuna kehonhuollossa ja itsehoidossa / selkä, kädet, niska-hartianseutu – Kehonhuoltovälineitä lainattavissa ja hankittavissa edullisesti. Ilmoita etukäteen jos tarve lainata rulla.

Hinta 4×1,5h 49€ tai 14€/kerta

Maksutavat käteinen, pankkikortti, Mobilepay, Smartum, Edenred, TYKY, Sporttipassi

VINKKI: Säästä enemmän ja käytä/hanki Mondaytreenien kymppikortti 60€, jolla voit maksaa koko paketin 7 rastia (42€) tai kertamaksuna 2 rastia/kerta (12€/kerta). Kymppikortin voit hankkia paikan päältä. Loput kortin käyttämättömät kerrat voit hyödyntää Mondaytreeneissä tai muissa ryhmäliikuntatapahtumissani.